#GenZ Research Community

,

Vraag aan communitymanagers hoe ze een GenZ Research Community – een denktank met Gen Z’s – zouden opzetten en de gesprekken gaan alle kanten uit. Met het oog op de opzet van zo’n onderzoekscommunity binnen Howest selecteerden we een aantal elementen. Een selectie van 10 relevante inzichten uit 20+ interviews met communitymanagers en -experten over het opzetten van een denktank voor onderzoeksdoeleinden…

  1. Communities ontstaan rond een gemeenschappelijk doel, een gemeenschappelijke passie, een gemeenschappelijke frustratie,… Definieer helder de finaliteit van de (research) community en expliciteer dit naar Gen Z toe. Het bepaalt of een Gen Z al dan niet meestapt in je verhaal.

  2. Gen Z heeft voldoende andere opties, dus waarom zou een jongere zijn tijd en input in de betreffende GenZ Community investeren? Om na te denken over nieuwe diensten, producten, concepten,…? Toon dat de community een waardevolle en zinvolle optie is om tijd, ideeën, etc. aan te besteden. Afhankelijk van welke aspecten de jongere in kwestie motiveren kunnen alternatieve pistes bewandeld worden: van het visualiseren van de impact van de jongere tot financiële beloningen.

  3. Werk met beknopte challenges waarvoor communityleden zich kandidaat kunnen stellen (naargelang hun agenda, maar ook interesses). Koppel duidelijk een einde of deadline aan de opdracht of challenge zodat de Gen Z’er kan inschatten wat gevraagd wordt. Dit helpt ook om uitval te vermijden en cours de route. Geef binnen de community de optie om een challenge over te slaan en bij een volgende terug aan te sluiten.

  4. Geef Gen Z’s de nodige inspraak in de community. Op welke onderwerpen gaan ze werken? Met welke opdrachtgevers willen ze mee nadenken? Hoe kunnen ze eventueel zelf het voortouw nemen bij samenwerking met externen?

  5. Denk na over de combinatie offline + online. Ga er niet zomaar van uit dat Gen Z enkel online communities waardeert. Afhankelijk van de finaliteit van een community kunnen online (Facebook, WhatsApp,…) en offline componenten (inspiratieavond, funday,…) elkaar versterken.

  6. Hou het voor Gen Z informeel: je bent wie je bent, dus come as you are.

  7. Creëer een dedicated space want dit biedt houvast. Dit kan online, maar zeker ook offline, zoals op een campus.

  8. Zorg voor een communitygevoel: geef Gen Z het gevoel ik maak ergens deel van uit. You belong! Toon bijvoorbeeld met een video wat het betekent om deel uit te maken van de community. Werk met bepaalde rituelen of verdeel af en toe specifieke merchandising.

  9. Creëer een zekere trots bij Gen Z omtrent deze research community (“ik ga het op mijn CV zetten”) en faciliteer erkenning. Dit laatste kan door bijvoorbeeld afgewerkte opdrachten, resultaten uit brainstorm, etc. in de kijker te zetten. En dit zowel binnen als buiten de community. Ook het aanbieden van bijzondere ervaringen of kansen, bijvoorbeeld door het faciliteren van netwerkkansen, lijkt relevant.

  10. Geef – liefst veel – feedback en communiceer kort op de bal. Toon duidelijk wat wordt gedaan met de input van Gen Z. Welke ideeën worden later opgepakt, uitgewerkt,…? Wat was goed? Ps: Gen Z leest geen mails, socials en WhatsApp are the way to go.

Meer lezen rond communities?

Agrawal, R., Belong, 2018

Forbes, Community is in, 14.01.22

Ogilvy, For Gen Z brand is what you share, not what you sell, 2022

Spinks, S., The business of belonging, 2021

The Guardian, Meet the Gen Z brand whisperers, 22.04.23