Toolbox GenZLab in the making

, , ,

GenZLab ontwikkelde een methodiek die organisaties helpt om in te haken op Gen Z. Als organisatie, school of bedrijf zelf brainstormen en cocreëren met Gen Z’s? Op dit moment wordt hard gewerkt aan een toolbox voor wie zelf aan de slag wil met de GenZLab methodiek.

GenZLab methodiek

Een nieuw concept bedenken voor Gen Z? Een bestaand proces aftoetsen of verfijnen met Gen Z? Communicatie met Gen Z klanten, werknemers of gebruikers verbeteren? Of gewoonweg leren van deze boeiende generatie?

De GenZLab methodiek helpt merken en organisaties te interageren en cocreëren met Gen Z. Deze methodiek vormt het eindresultaat van een tweejarig praktijkgericht wetenschappelijk onderzoeksproject (PWO) en kwam tot stand via literatuuronderzoek, kwalitatieve en kwantitatieve bevragingen, best practice mapping en een hele reeks testcases.

GenZLab zet de methodiek zelf in tijdens eenmalige cocreatiesessies of meer uitgebreide cocreatietrajecten. Zo helpt GenZLab organisaties om future-proof concepten, diensten, producten of processen uit te werken op maat van Gen Z. Naast concrete samenwerkingen, geeft GenZLab organisaties ook de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan met de GenZLab methodiek. Speciaal daarvoor wordt op dit moment een toolbox uitgewerkt, een praktisch pakket om zelf te gaan cocreëren met Gen Z’s.

Toolbox in the making…

De toolbox (momenteel work-in-progress) vormt een leidraad om de GenZLab methodiek zelf in te zetten. De toolbox omvat meerdere elementen.

  • De introductie geeft de nodige inzichten rond cocreatie met Generatie Z. Waarom cocreatie met Gen Z? Hoe Gen Z motiveren? Hoe cocreatiesessies met Gen Z opzetten? Kortom, een must-read met concrete tips en tricks.

  • Daarnaast bevat de toolbox vier concrete cocreatieflows met verschillende oefeningen die een organisatie samen met Gen Z’s kan doorlopen. Afhankelijk van de uitdaging waarrond je gaat werken, zal je een andere flow volgen. De groene flow focust op communicatie met Gen Z. De oranje flow gaat in op het verfijnen van een bestaand concept/merk/product/dienst/… voor Gen Z. De gele flow helpt om Gen Z werknemers optimaal te betrekken en/of ondersteunen. De blauwe flow draait om het uitdenken van een nieuw concept/merk/product/dienst/… voor Gen Z.

  • De toolbox biedt ook 8 concrete Gen Z persona’s die tijdens de verschillende flows ter inspiratie kunnen dienen. Je kan ook inspiratiekaarten en emoticonkaartjes terugvinden in bijlage om te gebruiken tijdens de verschillende flows.

Meer lezen over Generatie Z, cocreatie of de GenZLab methodiek? Samenwerken met GenZLab? Vragen rond de GenZLab methodiek? Hou de website in de gaten en/of neem contact op met het team.