Gen Z: pragmatisch, inclusief en leergierig
Digital natives: onafhankelijk en pragmatisch
Generatie Z, de eerste generatie digital natives, is divers en gekenmerkt door schijnbare tegenstellingen. Generatie Z laat zich bovendien niet definiëren door traditionele structuren, labels of merken. Tenzij zo’n label of merk perfect aansluit bij wie ze zijn. Onafhankelijkheid primeert, inclusief de vrijheid om zich (al dan niet digitaal) aan te sluiten bij wie of wat bij hen past.
Gen Z groeit op in een VUCA wereld gekenmerkt door inflatie, de nasleep van de coronapandemie, geopolitieke strubbelingen en de klimaatcrisis die zich nog ten volle moet manifesteren. Het zorgt ervoor dat Gen Z’ers pragmatischer zijn dan andere generaties. Ze gaan nuchter en realistisch om met opportuniteiten en uitdagingen. The sky is no longer the limit. Goed genoeg is ook goed. As long as the job gets done in a socially responsible way.
Me is we: inclusief en geconnecteerd
Gen Z’ers zien zichzelf als een deel van een groter geheel. Onderzoek bestempelt Gen Z als de me is we generatie. De me is we generatie is zich zeer bewust van de wereld om haar heen. Gen Z’ers zien zichzelf als global citizens, als deel van de community die de wereld uiteindelijk vormt. Gedeelde doelen, waarden en visies van de community zijn essentieel. Deze generatie zet verschillen opzij en verbindt zich rond thema’s die het algemeen belang dienen zoals de klimaatcrisis. Inclusiviteit is iets vanzelfsprekend, diversiteit een absolute meerwaarde.
Communities in alle mogelijke formats groeien organisch én wereldwijd rond gedeelde interesses, passies, waarden, situaties,… En dit offline maar bovenal online. Generatie Z is het niet anders gewoon dan dat een wereld aan informatie aan hun vingertoppen ligt: een overload aan informatie komt via de smartphone binnen. Sociale media platformen en kanalen spelen in een vingerknip in op de informatiebehoefte van Gen Z. Bovendien is die smartphone hun levenslijn op vlak van sociale contacten. Instagram, TikTok, Snapchat maar ook Discord of Roblox faciliteren interactie met celebrities, influencers, merken, vrienden en familie.
Leergierige pandemials
Bovendien zijn Gen Z’ers fast learners: meer dan 4 op 5 jongeren focusten sinds de coronacrisis op het ontwikkelen van nieuwe skills of het uitdiepen van een nieuwe interesse. Meer dan andere generaties spendeerde Gen Z meer tijd aan nieuwe hobby’s en creatieve uitdagingen. Al dan niet digitaal. En meestal niet via traditionele onderwijsstructuren. Deze generatie slaagt erin deze nieuw aangeleerde skills of interesses vervolgens in te zetten om zich als individu verder te ontwikkelen.
Gen Z, what else?
Maar wat valt er nog te vertellen over Gen Z? Allemaal groen, allemaal in de metaverse, allemaal verslaafd aan TikTok? Zit er een grond van waarheid in bestaande clichés en vooroordelen over deze generatie? En hoe wordt Gen Z mogelijks misbegrepen? GenZLab vroeg het aan GenZ zelf… To be continued…
***
Deze blogpost is geschreven in het kader van het Howest onderzoeksproject GenZLab waarbij we op zoek gaan naar een methode die organisaties helpt inhaken op GenZ. Op de hoogte blijven van het project?