Afgelopen semester hebben we met GenZLab een co-creatiesessie begeleid met een groep internationale studenten in het kader van de module Project Entrepreneurship. De studenten waren afkomstig uit verschillende landen, waaronder China, India, Duitsland, België, … De module had als doel om de studenten te leren hoe ze een innovatief product of dienst kunnen ontwikkelen voor een reële opdrachtgever, inclusief een concreet en realistisch businessplan. De opdracht was om GenZ aan het sporten te krijgen/houden.

Uit deze co-creatiesessie hebben we een aantal lessen geleerd. Deze lessen delen we graag met jullie.

1. Goede groepsdynamiek is essentieel

Met een internationale groep studenten die elkaar niet kennen, is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan het hebben van een goede groepsdynamiek. Samen sporten is altijd een winner. Want hoewel iedereen Engels kan spreken, is er toch nog een grote drempel omwille van taal. Idealiter maken studenten al voorafgaand aan het co-creatieproces kennis met elkaar. Concrete (al dan niet online) groepsopdrachten helpen studenten om elkaar beter te leren kennen en om een band op te bouwen.

2. Inleving in de persona vergt extra aandacht

Een belangrijk onderdeel van co-creatie is het inleven in de persona. De persona is een fictief persoon die het product of de dienst uiteindelijk zal gaan gebruiken. Het is belangrijk dat de studenten zich goed kunnen inleven in de persona, zodat ze een product of dienst kunnen ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften van deze persoon. Met een internationale groep studenten is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de interculturele component van de persona. We hebben de studenten daarom gevraagd om een moodboard te maken voor de persona. Dit hielp hen om zich beter in te leven in de persona en om de interculturele component te verwerken. Het moodboard werd in elke verdere stap opnieuw op tafel gelegd.

3. Stimuleer intrinsieke motivatie

Studenten willen vooral weten wat ‘op punten’ staat. Het is daarom belangrijk om extra aandacht te besteden aan het stimuleren van de intrinsieke motivatie van de studenten. We hebben dit onder andere gedaan door de studenten te laten werken aan een onderwerp dat hen interesseert. We hebben ze ook de mogelijkheid gegeven om hun eigen ideeën te ontwikkelen. Het onderwerp was breed genoeg zodat elke groep zijn/haar ei er in kwijt kon. Opgelet, klassieke, weinig dynamische onderwijslokalen helpen alleszins niet in het bevorderen van de intrinsieke motivatie. Smartphones en laptops worden best ook een paar uur verbannen uit het lokaal.

4. Zorg voor duidelijke verwachtingen

De verwachtingen van de opdrachtgever zijn soms anders dan de verwachtingen van docenten. Het is daarom belangrijk om voorafgaand aan de co-creatiesessies duidelijke verwachtingen vast te stellen. Het organiseren van een kick-off meeting is essentieel. Tijdens deze meeting moeten de verwachtingen van alle partijen (over alle fasen in het proces) besproken en afgestemd worden.

5. Benoem een vaste contactpersoon

Als GenZLab is het belangrijk om in alle fasen van het proces betrokken te zijn. Zo kan er één doordachte opbouw worden uitgewerkt, met het einddoel helder voor ogen doorheen het hele traject. Studenten worden ook graag geëvalueerd door de perso(o)n(en) die het volledige proces hebben meegemaakt. Een vaste coach die de studenten begeleidt doorheen het hele proces kan een piste zijn. Maar ook voldoende terugkoppeling tussen de verschillende fasen is essentieel.  

Conclusie

Co-creatie met internationale studenten is een uitdaging, maar is bovenal zeer leerzaam. Hoewel het ambitieniveau tussen de groepsleden nogal kan verschillen, is het mooi om te zien welke ideeën deze studenten op korte tijd gezamenlijk kunnen bedenken en uitwerken.

Hoe kijken bijna-afgestudeerden naar hun toekomstige eerste job? Studenten organiseerden 10 focusgroepen rond de verwachtingen van bijna-afgestudeerden rond werk. Onderstaande inzichten geven alvast een sneak peak van wat leeft bij Gen Z’s die net of binnenkort de arbeidsmarkt betreden 🚀. Ook een kwantitatieve bevraging is in de maak – to be continued in 2024 📊 #GenZ #ToekomstVanWerk.

1. Strong points💡

Gen Z benoemt duidelijk haar sterke punten: creativiteit, energie, aanpassingsvermogen en kennis van technologie.

“Ik denk dat in een bedrijf waar er zowel mensen van onze generatie zitten als 50-jarigen, dat er dan voor een creatieve opdracht wel naar ons gekeken wordt voor ideeën en de uitwerking daarvan.”

“De generaties verschillen nu uiteindelijk ook niet zoveel van elkaar, buiten dan datgene waar we wel heel goed in zijn en dat is technologie.”

“Jongere mensen geven meer energie op de werkvloer.”

2. Gen Z wil feedbackloops 🔄

“Het is belangrijk dat de omgang met leidinggevenden laagdrempelig is. Vriendelijkheid en het gevoel van mentorschap zijn van groot belang voor mij als startende. Het is een meerwaarde om begeleiding te krijgen en altijd bij iemand terecht te kunnen.”

“Een mentor is vooral iemand die veel meer expertise heeft dan ik en waar ik enorm veel van kan bijleren. Op het moment dat ik niet meer kan bijleren van mijn leidinggevende is dat in mijn ogen geen leidinggevende meer.”

Gen Z hoopt op constructieve feedback én wil ook zelf feedback kunnen geven. Gen Z zou het heel fijn vinden om soms eens de volgende vragen te krijgen op het werk: ‘Hoe gaat het met je?’, ‘Lukt het nog, is de werkdruk niet te hoog?’, ‘Waar kan ik jou mee helpen?’,… Nu krijgen ze die vragen niet voldoende en dat vinden ze jammer. Het zou voor hen echt deugd kunnen doen om daar eens met een collega over te babbelen. Dat hoeft daarom geen rechtstreeks leidinggevende te zijn, een mentor of meer ervaren collega kan ook een cruciale rol spelen.

“Ik vind het wel handig als er wat ouderen aanwezig zijn. Dan zijn dat zo een beetje de mamaatjes van de werkvloer waar je veel van kan leren.”

3. Communicatie: sowieso kort, soms face-to-face 📢

Wat betreft communicatie valt op dat Gen Z de voorkeur geeft aan kortere en bondigere communicatievormen. Ze sturen minder vaak lange e-mails en geven de voorkeur aan korte berichten via platforms zoals WhatsApp of Teams. Om zaken aan elkaar uitgelegd te krijgen, gaan Gen Z’s veel werken met screenshots, foto’s en dan pas tekst. Anderzijds wil Gen Z ook face-to-face interactie met leidinggevenden, zeker bij belangrijke discussies.

4. Gen Z is ambitieus🌟, op en naast het werk

“Sommige mensen denken dat we verwend zijn en alles meteen willen, maar we willen gewoon kansen om ons te bewijzen.”

Deze generatie staat meer open voor snelle veranderingen in hun carrière en is bereid om in het diepe te springen. Zelfontplooiing op of naast het werk, doorgroeimogelijkheden en opleidingskansen worden met stip aangehaald als ‘heel belangrijk’. Vindt Gen Z’s niet wat ze zoeken in hun huidige job, dan durven ze snel veranderen.

“Er wordt constant gezocht naar oftewel groeien in de hoogte in een hiërarchie of groeien in de breedte qua zelfontplooiing.”

“Mijn job gaat nooit mijn enige bezigheid zijn, ik heb altijd wel side-projecten.”

5. Tell me more, Gen Z! 🗣️

Om Gen Z’s te rekruteren benadrukken de deelnemers de noodzakelijkheid van heldere communicatie en toegankelijke informatie over de job, de voordelen van de job, flexibiliteit in werkuren, doorgroeimogelijkheden,… Ook video’s waarin leeftijdsgenoten vertellen over de job slaan aan. Gen Z vindt het interessant om op die manier te horen wat die persoon van de job vindt en wat hij of zij daar allemaal doet.

“De bazen kunnen dat allemaal heel mooi verhemelen, hoe goed dat het is om daar te werken, maar ik hoor het liever van iemand die daar al werkt of het effectief zo leuk is als de bazen het beschrijven.”

***

1. t’ Is aan u!

Naar aanleiding van de verkiezingen in 2024 ging De Ambrassade met 528 jongeren in gesprek over hoe zij naar de wereld kijken, wat hen bezig houdt en waar ze van dromen. Dat wereldbeeld en die dromen staan hun recent rapport ’t Is aan u! Thema’s? Nieuws, werk, mentaal welzijn, maar ook politiek, mobiliteit, school, vrije tijd,… 

“Minder regeringen. Dat is heel politiek, maar een betere samenwerking tussen verschillende niveaus. Niet alleen politiek, maar echt meer communicatie, echt meer kennis- en data-overdracht. Alles gecentraliseerd, geen 100 diensten en organisaties voor hetzelfde.”

 “Ik zou een gratis school openen voor hobby’s. Dat mis ik.”

2. Youth Perspectives

Nog meer input over hoe jongeren de wereld zien, beleven en vormgeven? Het World Economic Forum zet met Youth Perspectives specifieke topics in de spotlights die jongeren aanbelangen: jongeren en werk, mentale gezondheid, ESG’s,… Verschillende experten gaan/gingen in dialoog met jongeren om zo een aanzet te presenteren voor de toekomst, inclusief een ‘youth-driven recovery to reset economic, social and environmental systems‘.

3. Generationele stereotypes op het werk

Boomers to the left of you; Gen Z to the right. In een podcast rond een studie van McKinsey over de verschillende generaties op de werkvloer komen verschillen én gelijkenissen tussen generaties aan bod. 

“What’s different here is that Gen Z is talking about money—openly and transparently. And that makes it seem more important. It’s not like Gen Xers don’t think about money. They do, particularly as they get closer to retirement. But we were raised in an era where you didn’t talk about compensation—whereas my son is 23 and just entering the workforce, and his cohort shared the details on every job offer they received. Complete market transparency.”

4. Gen Alpha

Sneak peak naar de volgende generatie? Cathy Hackl maakt de business case voor de volgende generatie die staat te trappelen…

“Gen Alpha, with birth dates between 2010 and 2024, is the first generation with members who are being raised in a world where artificial intelligence (AI), AR, and gaming will be ubiquitous and is the most technologically adept cohort yet. They will never know a world without AI, AR, virtual worlds, and spatial computing, which is a new form of computing that uses computer vision and AI to seamlessly blend virtual content in the physical world.”