Organiseer 12 focusgroepen met studenten uit diverse opleidingen. Leg het concept van de GenZLab cocreatie- en brainstormsessies voor. En vraag hen dit concept te verbeteren… Testcases geven heel wat prijs over cocreatiesessies met jongeren, maar GenZLab bevraagt ook rechtstreeks jongeren. Hoe kan GenZLab cocreatie 🌟 aantrekkelijk 🌟 maken voor Gen Z? Resultaat? Inzicht in de do’s-and-don’ts rond topics zoals motivatie, deelname en beloning bij cocreatie.

❤️  Zorg voor thema’s die studenten nauw aan het hart liggen. 

💡 Maak duidelijk wat hun impact kan zijn dankzij de input die zij geven, ook als er experten aan tafel zitten. 

🎙️️ Geef hen het gevoel dat ze gehoord worden door terug te koppelen.  

💰 Compenseer hun waardevolle tijd en input. 

Spontaan deelnemen aan cocreatie?  

Ter info, cocreatiesessies bestaan in verschillende vormen maar een standaard GenZLab cocreatiesessie duurt bijna 3 uur, waarbij 12 à 16 studenten op de campus worden samengebracht om tot innovatieve concepten te komen. Een opdrachtgever introduceert het thema van de sessie. Eventueel kunnen professionals/experten actief deelnemen aan deze cocreatiesessies. 

Elke student heeft ooit al eens deelgenomen aan een brainstorm-, cocreatie- of hackathonsessie. Ze begrijpen dan ook wat de waarde is van het samenzetten van diverse profielen om een probleem of idee vanuit een andere hoek te bekijken. De meeste studenten doen dit graag, maar niet iedereen voelt zich even comfortabel bij het uiten van ideeën.  

💬 “Ik maak veel lawaai en ik ben heel luid en sociaal, maar ik ben niet de persoon die gaat zeggen ‘dat is mijn idee’. Dat durf ik vaak niet. Ik vind dat wel een drempel om te doen. Dat is een drempel voor mij om echt mijn mening te zeggen over iets of een idee te geven. Ik voel mij dan zo vaak van ‘die gaan denken wat voor een dom idee is dat nu weer’. Dat doe ik dan ook liever niet omdat ik weet dat ik mij er niet zo goed bij ga voelen.” 

Waarom zouden studenten niet deelnemen aan cocreatiesessies? Omwille van de tijdsduur die een sessie inneemt en de perceptie dat studenten (te) weinig kunnen inbrengen, zeker wanneer er ook professionals uit het werkveld deelnemen. Een te grote groep met teveel onbekende individuen (al dan niet uit het werkveld) wordt veelvuldig aangehaald als een barrière om deel te nemen aan een cocreatiesessie.  

💬 “Het punt dat jij aanhaalt, van je werkt samen met organisaties, die mensen weten wel wat meer over het onderwerp dan dat de doorsnee student daarover weet. Ik denk dat dit wel een terughoudende factor kan zijn. Ik denk dat er heel veel mensen net zoals jou denken van ‘oei, ze gaan mijn idee een stom idee vinden’ en zij weten er 10 keer meer over, waarom hebben ze dan mijn idee nodig? Ik denk dat dat misschien de meeste mensen zou tegenhouden. En de tijd natuurlijk, ja de tijd dat je eraan spendeert.” 

💬 “Ik denk dat het wel belangrijk is, als je een brainstorm doet, dat je duidelijk maakt wat het thema is en wat je ermee wil bereiken. Zodat jongeren kunnen aanvoelen of het iets is waaraan ze willen meehelpen.” 

Waarom zouden studenten wel spontaan deelnemen aan cocreatiesessies? Omdat het onderwerp hen interesseert of omdat het onderwerp aanleunt bij hun opleiding. Omdat ze het gevoel krijgen gehoord te worden. Omdat studenten inzien dat hun inbreng nuttig kan zijn of naar een concreet resultaat kan leiden. Omdat het een manier is om te netwerken en in contact te komen met externe organisaties. 

Nood aan beloning of compensatie? 

Jawel! Studenten opperen zelf een overvloed aan motiverende oplossingen, compensaties of beloningen voor deelname aan cocreatiesessies. De meest voorkomende elementen zijn: 

  • Een financiële beloning in de vorm van geld, een bon, krediet op de studentenkaart, een abonnement op bijvoorbeeld Spotify, een korting op het studiegeld,…  
     
    💬 “Ik denk dat als je toekomt en je gaat weer weg zonder iets, dan heb je het gevoel dat je er niets voor terugkrijgt.” 
  • Een ‘goodie’ of ‘merch’ van de opdrachtgever, producten van de opdrachtgever in een goodiebag, een ‘limited edition’ product,… 

    💬 “Als het een goed doel is, dan zou ik er minder van verwachten dan van Coca-Cola. Een goed doel doet het ook niet voor de winst maar eigenlijk gewoon om goed te zijn. Coca-Cola is meer puur winst. Ze kunnen zich wel wat permitteren, denk ik.”  
  • De kans om verder te werken op een van de ideeën in samenwerking met de opdrachtgever, eventueel in de vorm van een stage. 

    💬 “Daarnaast zou het ook leuk zijn mochten de deelnemers de kans krijgen om verder mee te werken aan het project waar ze ideeën voor gaven of eventueel binnen het bedrijf te netwerken.” 
  • Vrijstellingen van een les of opdracht, extra punten voor een vak,… 
  • Een brainstorm- of cocreatiecertificaat als je meermaals meedoet en de technieken onder de knie krijgt. 
  • Terugkoppeling rond wat er met de input van de studenten gebeurt, ‘recognition’ wanneer een goed idee is geïmplementeerd, zich gehoord voelen doordat een idee wordt opgepikt,… Zowel tijdens als na een sessie enige vorm van terugkoppeling voorzien, spreekt de bevraagde studenten aan. 

    💬 “Tijdens de brainstorm echt naar mensen luisteren en tonen dat hun mening ergens belangrijk is, dat je dan zelf als student ergens trots voelt dat je je mening hebt kunnen bijbrengen en dat ze iets wijzer zijn geworden. Als ik bijvoorbeeld nu iets zeg en jij hebt geen aandacht voor mij of je gaat gewoon door zonder op mijn ding in te gaan, dan heb ik misschien iets van “de volgende keer ga ik misschien niet gaan”. Terwijl als je een beetje inspeelt op wat ze zeggen, denk ik wel van ‘ik ben blij dat ik die mening heb kunnen geven’.” 

Diverse opdrachtgevers, diverse thema’s 

Van multinationals tot lokale vzw’s, van technologiebedrijven tot non-profitorganisaties, van ziekenhuizen tot start-ups… Veel studenten willen hun cocreatiecompetenties inzetten voor diverse opdrachtgevers, zolang het topic van de sessie aansluit bij hun opleiding of interesse.  

💬 “Ik vind het interessant om zo met beginnende bedrijven samen te zitten om te praten over wat ze willen doen en hoe ze dat gaan aanpakken.”  

Organisaties die zich richten op het helpen van mensen, zoals ziekenhuizen of onderzoekscentra, en organisaties die maatschappelijke problemen proberen aan te pakken hebben eveneens een streepje voor. Zeker bij studenten uit mensgerichte opleidingen. Deze jongeren streven ernaar om via de sessies bij te dragen aan de oplossing van deze problemen en een positieve impact te maken. De terugkoppeling over wat met hun input gebeurt, is voor hen heel relevant. 

Wie valt uit de boot? In alle focusgroepen worden politieke partijen steevast genoemd als opdrachtgevers waarvoor studenten liever niet aan de slag gaan. 

Qua thema’s verwachten studenten rond actuele thema’s te werken, rond thema’s die hen nauw aan het hart liggen en/of thema’s die impact hebben op jongeren. Thema’s die steevast worden aangehaald? Mentale gezondheid, financiële topics zoals sparen, mobiliteit en hun toekomst. Sowieso worden studenten graag voor de cocreatiesessie al gebriefd over het topic, aangezien dit sterk bepaalt of de student al dan niet deelneemt. Ook keuzes voorzien qua onderwerpen spreekt hen aan. 

💬 “Ik denk zo alle onderwerpen die meer echt een directe impact hebben op de studenten. Of op wat er met hen gaat gebeuren. Wat (…) veel meer gaat aanspreken dan van die ver-van-je-bed-showonderwerpen. Waarbij de meeste denken van ’tja ik zal daar toch niets aan kunnen veranderen’.”

GenZLab cocreatieworkshop

***

Zelf ook een GenZLab cocreatiesessie op poten zetten?
Neem contact op met genzlab@howest.be !

GenZLab organiseert cocreatiesessies waarbij Gen Z’s ideeën bedenken, verfijnen of testen. Hoe meer sessies GenZLab organiseert, hoe concreter de learnings rond cocreëren met Gen Z.

  • GenZLab creëert cocreatieroutes op maat… Anders lukt het niet. Zo’n routes bestaan uit een doordachte aaneenschakeling van denkoefeningen die deelnemers doorlopen, eventueel gecoacht door GenZLab medewerkers. En steeds gericht uitgewerkt op basis van een startuitdaging van een opdrachtgever. Hoe kunnen we technologie X inzetten in toepassingen gericht op Gen Z? Hoe kunnen we product Y vormgeven met aandacht voor de wensen en verwachtingen van Gen Z? Hoe kunnen we dienst Z future-proof opzetten en de meerwaarde ervan naar Gen Z communiceren?
  • Cocreatie met 12 Gen Z’s of brainstorm met meer dan 120 Gen Z’s? Cocreatiesessies kunnen klein- of grootschalig opgezet worden. Hoe groter de groep, hoe meer de route is uitgewerkt met aandacht voor zelfstandig werken. De dynamiek voor de verschillende types van sessies werkt GenZLab op verschillende manieren in de hand. Ideeën ‘stelen’ bij andere teams? Doorschuifsystemen organiseren? Playmobil inschakelen? Het kan!
  • All-round tip voor zowel kleine als grote groepen? Werk zoveel mogelijk details uit! Zeg niet ‘social media’, maar zeg specifiek ‘het TikTokkanaal van Karrewiet’. Details maken ideeën zoveel rijker en dus waardevoller.
  • Gen Z werkt snel. Denkoefeningen die bij andere generaties tried-and-tested zijn en waarbij een tijdsindicatie kan worden geplakt op hoelang teams ermee bezig zijn, worden door Gen Z’s vaak sneller uitgewerkt/afgewerkt. De snelheid waarmee Gen Z’s bijvoorbeeld alternatieven voor een item bedenken is groot. Is de diepgang identiek? Vaak wel. Wat ze noteren in soms beknopt, wat ze vertellen is vaak uitgebreid. GenZLab coaches horen veel meer dan wat op papier staat. Pitchen via video (vertellen ipv schrijven) werkt daarom ook goed.
  • Hoe jonger de Gen Z’er, hoe liever die met andere gekende Gen Z’s werkt? Vriendenkliekjes mixen, Gen Z’s die elkaar niet kennen in teams groeperen, (vaak iets oudere) opdrachtgevers samenzetten met jonge Gen Z’s,… Jonge Gen Z’s zijn snel onder de indruk (opdrachtgevers) en houden van een beetje houvast (vrienden). Oudere Gen Z’s (18+) lijken sneller te ontdooien, ook met onbekenden.
  • Een kasteel, een leslokaal, een parktuin. De locatie van een cocreatiesessie speelt een enorme rol. Opeengepropt in een warm leslokaal zonder ramen zullen Gen Z’s (net als andere generaties) niet op de beste ideeën komen. Uren vastgeplakt op hun stoel gaat het ook moeilijk. Wat werkt? Inspirerende ruimtes, pauzes waarin kan bewogen worden en werkmateriaal dat ‘bricolage’ toelaat!

Zelf interesse in een cocreatiesessie met Gen Z’s? Of zin in een babbel rond cocreatietechnieken? Mail naar genzlab@howest.be!

We spotten de laatste maanden studies en inzichten rond Gen Z in het bijzonder en generaties in het algemeen. Leestips met Gen Z in de schijnwerpers…

Mental health x social media x Gen Z

Hoe zit het met Gen Z’s mentale gezondheid en social media? Het McKinsey Health Institute postte net voor de zomer de studie Gen Z Mental Health: The impact of tech and social media. Gen Z geven vaker aan dat social media hun mentale gezondheid negatief beïnvloedt. Denk aan het beïnvloeden van FOMO (fear of missing out) of een negatief lichaamsbeeld. Maar social media kan evenzeer een hulplijn zijn voor jongeren die steun en verbinding zoeken.Gen Z respondents are more likely than other generations to use digital wellness apps and digital mental health programs.”

Podcasts x Gen Z

De Digimeter toonde reeds dat 39% van 18- tot 24-jarigen minstens maandelijks naar podcasts luistert. Daarmee is deze leeftijdsgroep koploper ten opzichte van andere Vlamingen. Recente cijfers uit de US geven aan dat ook jongere Gen Z’s eenzelfde appetijt voor podcasts ontwikkelen: 47% van 13- tot 24-jarigen luistert maandelijks naar podcasts. “Among monthly Gen Z listeners, three in four have listened to a podcast in the past week, and younger listeners ages 13 to 17 are even more engaged – 80% have listened in the past week.” Niet alleen luisteren meer Gen Z’s naar podcasts, ook de tijd die ze aan podcasts besteden groeit.

Ook belangrijk: social media leiden Gen Z’s richting podcasts. “About 9 in 10 Gen Z listeners have ever listened to or watched a brief podcast clip on social media platforms like TikTok or Instagram. Among those that have, 73% say that the brief clip led them to listen to or watch the podcast somewhere else.

Neo-Demografie

Trendbureau Futurekind publiceerde een visueel pareltje rond neo-demografie. Over de zin en onzin van denken in generaties. “Door Gen Z bijvoorbeeld het uitgesproken karakter toe te kennen van progressieve, TikTok-verslaafde activisten, lopen marketeers het gevaar om dergelijke kwaliteiten op te leggen aan de hele groep van leeftijdsgenoten, wat vervolgens een vicieuze cirkel van culturele parodie voedt.” Het rapport is een ode aan cross-generationele marketing en community denken. “Daarnaast is er ook het feit dat mensen zich meer en meer identificeren als lid van verschillende soorten communities; groepen gebaseerd op gedeelde passies, waarden, klimaatdoelstellingen, afkomst en zo veel meer. Als je iedereen op basis van geboortejaar op één hoop gooit, mis je vaak alle glorieuze conflicten en complexiteiten in sociale verandering.”

Meer Gen Z inzichten?

Over lazy girl jobs… “A new TikTok trend sees young women eschewing hustle culture to focus on life outside of work. Perhaps they are beating capitalism at its own game.”

Over waarden van Gen Z, met bijzondere aandacht voor cross-culturele inzichten… “Our analysis busts the myth that Gen Z is one uniform group.”

Over de onbegrijpelijke memes van Gen Z… “Ironie als copingmechanisme.”