Cocreatie met 12 of 120 Gen Z’s

,

GenZLab organiseert cocreatiesessies waarbij Gen Z’s ideeën bedenken, verfijnen of testen. Hoe meer sessies GenZLab organiseert, hoe concreter de learnings rond cocreëren met Gen Z.

  • GenZLab creëert cocreatieroutes op maat… Anders lukt het niet. Zo’n routes bestaan uit een doordachte aaneenschakeling van denkoefeningen die deelnemers doorlopen, eventueel gecoacht door GenZLab medewerkers. En steeds gericht uitgewerkt op basis van een startuitdaging van een opdrachtgever. Hoe kunnen we technologie X inzetten in toepassingen gericht op Gen Z? Hoe kunnen we product Y vormgeven met aandacht voor de wensen en verwachtingen van Gen Z? Hoe kunnen we dienst Z future-proof opzetten en de meerwaarde ervan naar Gen Z communiceren?
  • Cocreatie met 12 Gen Z’s of brainstorm met meer dan 120 Gen Z’s? Cocreatiesessies kunnen klein- of grootschalig opgezet worden. Hoe groter de groep, hoe meer de route is uitgewerkt met aandacht voor zelfstandig werken. De dynamiek voor de verschillende types van sessies werkt GenZLab op verschillende manieren in de hand. Ideeën ‘stelen’ bij andere teams? Doorschuifsystemen organiseren? Playmobil inschakelen? Het kan!
  • All-round tip voor zowel kleine als grote groepen? Werk zoveel mogelijk details uit! Zeg niet ‘social media’, maar zeg specifiek ‘het TikTokkanaal van Karrewiet’. Details maken ideeën zoveel rijker en dus waardevoller.
  • Gen Z werkt snel. Denkoefeningen die bij andere generaties tried-and-tested zijn en waarbij een tijdsindicatie kan worden geplakt op hoelang teams ermee bezig zijn, worden door Gen Z’s vaak sneller uitgewerkt/afgewerkt. De snelheid waarmee Gen Z’s bijvoorbeeld alternatieven voor een item bedenken is groot. Is de diepgang identiek? Vaak wel. Wat ze noteren in soms beknopt, wat ze vertellen is vaak uitgebreid. GenZLab coaches horen veel meer dan wat op papier staat. Pitchen via video (vertellen ipv schrijven) werkt daarom ook goed.
  • Hoe jonger de Gen Z’er, hoe liever die met andere gekende Gen Z’s werkt? Vriendenkliekjes mixen, Gen Z’s die elkaar niet kennen in teams groeperen, (vaak iets oudere) opdrachtgevers samenzetten met jonge Gen Z’s,… Jonge Gen Z’s zijn snel onder de indruk (opdrachtgevers) en houden van een beetje houvast (vrienden). Oudere Gen Z’s (18+) lijken sneller te ontdooien, ook met onbekenden.
  • Een kasteel, een leslokaal, een parktuin. De locatie van een cocreatiesessie speelt een enorme rol. Opeengepropt in een warm leslokaal zonder ramen zullen Gen Z’s (net als andere generaties) niet op de beste ideeën komen. Uren vastgeplakt op hun stoel gaat het ook moeilijk. Wat werkt? Inspirerende ruimtes, pauzes waarin kan bewogen worden en werkmateriaal dat ‘bricolage’ toelaat!

Zelf interesse in een cocreatiesessie met Gen Z’s? Of zin in een babbel rond cocreatietechnieken? Mail naar genzlab@howest.be!