Gen Z: nieuw type sportfan

, ,

Met non-stop sportcontent in de tijdlijn van TikTok, Instagram,… is het live naar sportwedstrijden kijken iets wat Generatie Z veel minder doet dan de generatie van hun (groot)ouders. Gen Z, de grootste en meest diverse generatie ter wereld, heeft andere verwachtingen op vlak van entertainment. En andere manieren om (sport)content te ontdekken en consumeren. Een nieuw type sportfan dus.

Sociale media als epicentrum

Live sportevenementen spreken deze generatie minder aan. Sociale media (YouTube, TikTok, Instagram) zijn dan ook het epicentrum van sportcontent voor Gen Z sportfans. Ze gebruiken deze kanalen om over sport te communiceren, zich te informeren en hoogtepunten te bekijken. En ze volgen favoriete spelers, eerder dan teams. De foto van Messi met zijn wereldbeker is niet voor niets de meest gelikete foto ooit op Instagram.

Engaging content

Daarom kijkt de Gen Z sportfan ook (uit) naar het dagelijks leven van atleten, hoe ze zich voorbereiden op een belangrijke wedstrijd, … En dat het liefst in korte ‘snackable’ video’s die entertainend zijn. Want de aandachtspanne van deze generatie blijkt kort te zijn. Jongeren tonen weinig geduld voor inhoud die niet meteen aanspreekt. Dat betekent echter niet dat ze niet open staan voor langere videocontent. Maar je moet hun interesse aanspreken. Als de inhoud engaging is en opportuniteiten biedt om te interageren, dan willen ze voldoende tijd investeren.

Streaming naast klassieke televisie

Als jongeren toch naar sportwedstrijden kijken, dan doen ze dat vooral op hun smartphone. Via streaming services die beschikbaar zijn op een moment dat past. En het is een mythe dat ze hieraan geen geld willen besteden. Dat willen ze wel, maar de inhoud moet op maat zijn van hun verwachtingen (bv. live statistieken zien tijdens de wedstrijd). Ze willen enkel betalen voor wat ze willen, waar en wanneer ze het willen en zonder langetermijncontracten. Geen traditionele tv-abonnementen dus. En ook meer originele content, zoals behind-the-scenes, documentaires, analyses van spelersstatistieken, etc. Ze willen dichter bij hun favoriete sport en spelers zijn dan enkel het bekijken van de wedstrijd. Dit betekent dat deze generatie meer gefragmenteerd over verschillende streaming-, app- en gamingplatformen te vinden is, en sportmerken dus op meerdere platformen tegelijk actief moeten zijn.

Live sportwedstrijden kijken geen voorwaarde om ‘sportfan’ te zijn

Slechts 1/4e van Gen Z geeft aan dat live sportwedstrijden kijken integraal onderdeel is van het ‘sportfan’ zijn. Dat wil niet zeggen dat deze generatie zich niet betrokken voelt. Ze kijken gewoon minder live op televisie. En als je hen kan bereiken via de digitale platformen waarop ze actief zijn, dan blijkt de fan engagement en fan loyalty net heel groot. Vooral als ze het gevoel hebben betrokken te zijn in een geïntegreerde en immersieve ervaring over verschillende touchpoints heen. Denk aan augmented reality, interactieve en gepersonaliseerde content zoals bv. het bedrijf Immersiv aanbiedt.

***

Meer lezen?

Immersiv. (2021). Gen Z & sports media consumption: Why sports entities need to innovate.

Nielsen Sports. (2020). 2020 commercial trends.

Nielsen Sports. (2022). Game changer: Rethinking sports experiences for Generation Z.

Nielsen & LaLiga Tech. (2022). 360° fan engagement. A pathway for sports to understand and engage with their online communities.