Overzicht

Samenvatting van 8 GenZ personas

Persona’s. Love them or hate them? Nuttig of in-hokjes-denken? Over de zin en onzin van persona’s vloeide reeds heel wat inkt. Net als over de zin en onzin van generationeel denken. Hoe dan ook, GenZLab maakte 8 persona’s op op basis van literatuuronderzoek en focusgroepen met Gen Z’s zelf. Samen vormt dit geheel een werkinstrument om het concept ‘GenZ’ open te trekken. Om duidelijk te maken dat ‘jongeren’ of ‘generatie Z’ geen containerbegrippen zijn. Want hoewel GenZ’s kenmerken delen (digital natives, social media masters,…), is Generatie Z heel divers, zoveel is zeker!

Hiernaast vind je een overzicht van de 8 persona’s.

Wil je de personas graag meer in detail leren kennen? En ontdekken hoe je elk van hen het beste kan activeren? Download dan hieronder onze whitepaper.

Beslissingsboom

Snel bepalen welk GenZ persona voor je zit? Of benieuwd tot welk GenZ persona je zelf behoort? Beantwoord dan enkele eenvoudige vragen via onze beslissingsboom.

Uiteraard zijn de 8 GenZ personas niet ‘zwart/wit’, en zijn er veel nuances te maken. Personas zijn voor ons vooral bedoeld als werkinstrument.  Om het concept ‘GenZ’ open te trekken. Om duidelijk te maken dat ‘jongeren’ of ‘generatie Z’ geen containerbegrippen zijn.

Graag zelf aan de slag met de beslissingsboom? Hieronder te downloaden.

Beslissingsboom GenZ personas

Matrix

Matrix GenZ personas

We kregen vaak de vraag of de 8 persona’s ook op een matrix te ‘plotten’ zijn. Geen evidente oefening, maar grofweg onderscheiden we 2 assen. De ene as gaat van ‘ik focus eerder op mezelf’ (me) naar ‘ik focus eerder op de ander’ (we). De andere as gaat van ‘ik ben gevoelig, minder weerbaar’ (sensitive) naar ‘ik ben veerkrachtig, weerbaar’ (resilient).

Op die manier kunnen de 8 persona’s op de matrix geplaatst worden.

Graag zelf aan de slag met de matrix? Hieronder te downloaden.