Nieuwe cijfers Gen Z en media
Op zoek naar nieuw cijfermateriaal rond social media gebruik? Na de cijfers uit de Digimeter zetten twee nieuwe rapporten de spotlights op het mediagebruik van Gen Z. Uiterst relevant voor wie Gen Z probeert te bereiken!
De SMI-Barometer rapporteert jaarlijks over “de adoptie, het gebruik en de evaluatie van sociale media en influencer marketing door Belgische jongeren”. De editie van 2024 toont onder meer aan dat:
- Instagram (81%), TikTok (70%) en Snapchat (70%) de media of choice zijn voor jongeren (16-24 jaar)
- 43% van de jongeren (16-24 jaar) via TikTok merken en producten leert kennen
- 70% van de jongeren (16-24 jaar) het eigen social media gebruik probeert te beperken door bijvoorbeeld melding uit te zetten of tijdelijk apps te verwijderen
Het tweejaarlijkse Apenstaartjarenonderzoek focust op het mediagebruik en mediawijsheid van 6 tot 18-jarigen. Het rapport 2024 bevat boeiend cijfermateriaal over de digitale leefwereld van deze Gen Z’s en Gen Alpha’s. Een greep uit de inzichten:
- De populariteit van short form video neem toe naarmate jongeren ouder worden: 54% van de tieners uit de derde graad lager onderwijs kijkt wekelijks naar korte filmpjes op social media, in het secundair onderwijs stijgen de cijfers van 85% (eerste graad) tot 94%.
- Bijna de helft van de jongeren komen politieke advertenties tegen in hun sociale media feeds.
- Uit de vorige editie bleek dat tieners uit de derde graad lager onderwijs massaal platformen als TikTok en Instagram begonnen te gebruiken. De editie 2024 toont dat die transitie naar sociale media vooral in de eerste graad secundair onderwijs gebeurt. De overgang zet dus iets later door…