Financiële onzekerheid activeert

Gen Z beseft dat het leven duur is. Bijna de helft van Gen Z maakt zich zorgen over zijn huidige én toekomstige financiële situatie. Bovendien vindt bijna driekwart van Gen Z dat de financiële ongelijkheid op maatschappelijk niveau toeneemt.

Deze oncomfortabele financiële vooruitzichten zetten Gen Z’ers ertoe aan om actief aan hun persoonlijke financiële zekerheid te sleutelen. Via studenten- en vakantiejobs, via extra ‘gigs’ naast hun eigen job, via experimenten met beleggingen of influencer activiteiten, via het opzetten van een eigen business vanop de schoolbanken, door social media content te monetiseren,… Meer dan voorgaande generaties zijn Gen Z jongeren financiële plantrekkers.

Meer dan de helft van werkende Gen Z’ers geven aan dat ze op termijn een eigen zinvolle business willen opzetten.

Financiële geletterdheid

Gen Z’s financiële kennis en interesse in financiële planning groeit. Meer dan 65% van Gen Z’ers ziet zichzelf eerder als spaarders dan uitgevers, het merendeel vindt sparen verstandiger dan inzetten op veel geld verdienen.

Bovendien experimenteren Gen Z’ers van jongsaf aan met allerhande investeringsopties. Van beleggingen over cryptomunten tot NFT’s, een deel van Gen Z ontpopt zich tot creatieve investeerders. Ze leren online bij over financiële investeringsmogelijkheden, volgen finfluencers voor financieel advies,… Ondersteund door technologische mogelijkheden is de toegang tot financiële investeringen eenvoudiger dan ooit.  

Ambitieuze ondernemers

Meer dan andere generaties geven Gen Z’ers blijk van ambities om te ondernemen. Meer dan de helft van de Gen Z’ers die al aan de slag zijn geven aan dat ze op termijn een eigen zinvolle business willen opzetten. Deels omdat ze zichzelf op lange termijn zien bijdragen aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen. Deels omdat ze op die manier het heft in handen kunnen nemen om een zinvolle carrière uit te bouwen die én intellectueel én sociaal stimulerend blijft.

***

Meer inspiratie of cijfermateriaal?

Deloitte, The Deloitte Global 2022 Gen Z & Millennial Survey, 2022

Ernst&Young, How business and education can help gen z reframe the future, 2021

GWI, Generation Z, 2022

Insites Consulting, Ready for the Zoomers?, 2022

Wunderman Thompson, Gen Z Building a better normal, 2020

***

Deze blogpost is geschreven in het kader van het Howest onderzoeksproject GenZLab waarbij we op zoek gaan naar een methode die organisaties helpt inhaken op GenZ. Op de hoogte blijven van het project? 

Digital natives: onafhankelijk en pragmatisch

Generatie Z, de eerste generatie digital natives, is divers en gekenmerkt door schijnbare tegenstellingen.  Generatie Z laat zich bovendien niet definiëren door traditionele structuren, labels of merken. Tenzij zo’n label of merk perfect aansluit bij wie ze zijn. Onafhankelijkheid primeert, inclusief de vrijheid om zich (al dan niet digitaal) aan te sluiten bij wie of wat bij hen past.

Gen Z groeit op in een VUCA wereld gekenmerkt door inflatie, de nasleep van de coronapandemie, geopolitieke strubbelingen en de klimaatcrisis die zich nog ten volle moet manifesteren. Het zorgt ervoor dat Gen Z’ers pragmatischer zijn dan andere generaties.  Ze gaan nuchter en realistisch om met opportuniteiten en uitdagingen. The sky is no longer the limit. Goed genoeg is ook goed. As long as the job gets done in a socially responsible way.

Me is we: inclusief en geconnecteerd 

Gen Z’ers zien zichzelf als een deel van een groter geheel. Onderzoek bestempelt Gen Z als de me is we generatie. De me is we generatie is zich zeer bewust van de wereld om haar heen. Gen Z’ers zien zichzelf als global citizens, als deel van de community die de wereld uiteindelijk vormt. Gedeelde doelen, waarden en visies van de community zijn essentieel. Deze generatie zet verschillen opzij en verbindt zich rond thema’s die het algemeen belang dienen zoals de klimaatcrisis. Inclusiviteit is iets vanzelfsprekend, diversiteit een absolute meerwaarde. 

Communities in alle mogelijke formats groeien organisch én wereldwijd rond gedeelde interesses, passies, waarden, situaties,… En dit offline maar bovenal online. Generatie Z is het niet anders gewoon dan dat een wereld aan informatie aan hun vingertoppen ligt: een overload aan informatie komt via de smartphone binnen. Sociale media platformen en kanalen spelen in een vingerknip in op de informatiebehoefte van Gen Z. Bovendien is die smartphone hun levenslijn op vlak van sociale contacten. Instagram, TikTok, Snapchat maar ook Discord of Roblox faciliteren interactie met celebrities, influencers, merken, vrienden en familie.

Leergierige pandemials

Bovendien zijn Gen Z’ers fast learners: meer dan 4 op 5 jongeren focusten sinds de coronacrisis op het ontwikkelen van nieuwe skills of het uitdiepen van een nieuwe interesse. Meer dan andere generaties spendeerde Gen Z meer tijd aan nieuwe hobby’s en creatieve uitdagingen. Al dan niet digitaal. En meestal niet via traditionele onderwijsstructuren. Deze generatie slaagt erin deze nieuw aangeleerde skills of interesses vervolgens in te zetten om zich als individu verder te ontwikkelen.  

Gen Z, what else?

Maar wat valt er nog te vertellen over Gen Z? Allemaal groen, allemaal in de metaverse, allemaal verslaafd aan TikTok? Zit er een grond van waarheid in bestaande clichés en vooroordelen over deze generatie? En hoe wordt Gen Z mogelijks misbegrepen? GenZLab vroeg het aan GenZ zelf… To be continued…

***

Deze blogpost is geschreven in het kader van het Howest onderzoeksproject GenZLab waarbij we op zoek gaan naar een methode die organisaties helpt inhaken op GenZ. Op de hoogte blijven van het project? 

Het GenZLab focust op Generatie Z. Op de unieke, bijzondere, opvallende kenmerken die Gen Z anders maken dan voorgaande generaties. Op de manier waarop ze de behoeftes, verlangens en angsten die ze delen met andere generaties toch op een heel eigen manier invullen of aanpakken. Maar hoe relevant is het om in generaties te denken?

Gen Z is de toekomst

63% van Gen Z koopt of gebruikt merken die positie innemen rond een maatschappelijk thema dat ze belangrijk vinden[1]. 37% van Gen Z speelde recent nog een online game met vrienden die ze echt kennen.[2] 46% van werkende Gen Z voelt zich uitgeblust door de hoge verwachtingen in hun werkomgeving.[3]

Er verschijnen heel wat waardevolle (markt)studies over Generatie Z. En dit rond uiteenlopende onderwerpen gaande van werk over vrije tijd tot gezondheid. Maar concreet met deze studies aan de slag gaan en de resultaten op een betekenisvolle manier interpreteren is niet vanzelfsprekend. Het GenZLab wil hierbij als gids fungeren. En inzoomen op de mooie kanten, de minder mooie kanten, de uitdagingen en de opportuniteiten gelinkt aan Gen Z. Liefst samen met Gen Z’ers.

Want Gen Z’ers zijn de burgers, de consumenten, de klanten, de studenten, de werknemers van vandaag en vooral morgen.   

Het GenZLab wil inzoomen op de mooie kanten, de minder mooie kanten, de uitdagingen en de opportuniteiten gelinkt aan Gen Z. Liefst samen met Gen Z’ers.

Jongeren van tegenwoordig

Generatie Z bestaat uit jongeren die (plus minus en afhankelijk van de gehanteerde bronnen) geboren zijn tussen 1995 en 2009. Ze zitten dus op de middelbare schoolbanken en in het hoger onderwijs, maar evenzeer zijn ze al aan de slag en sommigen voeden hun eigen kinderen al op.

Ze zijn er in alle vormen en maten, soorten en types. Er zijn de online gamers, de veganisten en de voetballers. Met en zonder lief. Met en zonder spaargeld. Met en zonder stress. De diversiteit binnen een generatie kan namelijk net zo groot zijn als de verschillen over generaties heen. En de oudste en jongste telgen van een generatie vereenzelvigen zich soms meer met de aangrenzende generatie dan met de eigen generatie. Bovendien groeit Gen Z op, wat sowieso betekent dat zijzelf, hun wensen en behoeften, alsook de manier waarop ze die invullen, evolueren.

Hoe relevant is het dan om in generaties te denken? Wat is het nut van een containerbegrip als Gen Z?

De zin van generaties

Babyboomers wisselden cassettes uit, Gen X liep rond met een walkman, Gen Y had een MP3-speler, Gen Z navigeert vlot doorheen Spotify en beleeft een virtueel concert van Zwangere Guy. Babyboomers hadden hun Koude Oorlog, Gen X beleefde de oliecrisis in de jaren ’70, Gen Y keek naar instortende Twin Towers op televisie, Gen Z ‘genoot’ online onderwijs tijdens de coronacrisis en kijkt op tegen een klimaatcrisis.

De formatieve jaren beïnvloeden het individu. Naast andere factoren (zoals de socio-economische context, geografische locatie,…) beïnvloedt wanneer iemand wordt geboren de kennis, de associaties, de meningen, de waarden, de attitudes en het gedrag van het individu. Elke generatie kent immers haar eigen maatschappelijke uitdagingen, hanteert haar eigen communicatiemiddelen en consumeert op haar eigen manier het nieuws. Elke generatie houdt er eigen iconische technologieën, producten en merken op na. Deze unieke uitdagingen, iconische technologieën, specifieke communicatiemiddelen,… kenmerken en verbinden een generatie.

“Age cohorts give researchers a tool to analyze changes in views over time; they can provide a way to understand how different formative experiences interact with the life-cycle and aging process to shape people’s view of the world.” 

Betekent dit dat je elke Gen Z’er over dezelfde kam kan scheren, op eenzelfde manier kan bereiken en en masse een gewenst gedrag kan aanleren? Absoluut niet. Generatie Z is, net als en misschien wel meer dan de generaties voor haar, een generatie die divers is. Generatie Z is een generatie van schijnbare tegenstellingen, unieke niches en relevante communities. Maar er zijn wel degelijk verbindende kenmerken die van deze generatie een unieke generatie maken. Stof tot nadenken en een uitdaging voor het GenZLab.


[1] Edelman, The power of Gen Z, 2021

[2] GWI, Generation Z, 2022

[3] Deloitte, The Deloitte Global 2022 Gen Z & Millennial Survey, 2022

***

Deze blogpost is geschreven in het kader van het Howest onderzoeksproject GenZLab waarbij we op zoek gaan naar een methode die organisaties helpt inhaken op GenZ. Op de hoogte blijven van het project?