Het gaat niet goed met de mentale gezondheid van Gen Z. Twee jaar na de pandemie rapporteren Gen Z’ers meer angst, depressie en stress dan andere leeftijdsgroepen (McKinsey, 2022; InSites Consulting, 2022). Sommigen spreken zelfs van een “youth mental health crisis”.

“Gen Z carries the weight of the world on its shoulders” (EY, 2022)

Gen Z wil de wereld verbeteren, maar moet tegelijk omgaan met de vele eisen van het dagelijks leven. Ze willen bijvoorbeeld wel milieuvriendelijke keuzes maken in de supermarkt, maar hebben er eigenlijk de financiële middelen niet voor. En dat zorgt voor stress. Veel jongeren voelen ‘klimaatangst’ (Serie, Siongers & Bradt, 2022). De toekomst voelt zo onzeker aan. En dan zijn er nog de torenhoge verwachtingen van de omgeving. Over hoe je je moet gedragen. Over hoe je moet presteren. Of net niet te veel moet opvallen.

Constante stress…

Volgens recente rapporten van Deloitte (2022) en InSites Consulting (2022) voelt bijna de helft van Gen Z zich constant gestresseerd. Vooral vrouwen. Top drivers voor die constante stress zijn de onzekere financiële toekomst en de dagelijkse financiën. Geld dus. Toekomstbeelden van onbetaalbare woningen of een onleefbaar klimaat helpen daarbij ook niet (Serie, Siongers & Bradt, 2022). Maar ook de (mentale) gezondheid van Gen Z en van hun familie vormt een grote bron van zorgen.

…ook op de werkplek

En de werkomgeving lijkt hierbij niet te helpen. Bijna de helft van Gen Z’ers geeft aan een burn-out te hebben (gehad) door een te hoge werkdruk. 1 op 5 vindt overigens dat de werkgever burn-out niet serieus neemt. Ook blijft het moeilijk om op de werkvloer open te spreken over stress, angst of andere mental health issues.

Toch lijken werkgevers niet blind te zijn voor de uitdagingen op dit vlak. Meer dan de helft geeft aan dat welzijn op de werkvloer en mentale gezondheid van werknemers meer aandacht heeft gekregen sinds de start van de pandemie. Maar of deze grotere aandacht ook resulteert in een positieve impact is een andere vraag…

Hulp gezocht, maar niet via traditionele kanalen

Deze ‘it’s ok to not be ok’ generatie (InSites Consulting, 2022) durft ook openlijk over hun mentale gezondheid spreken. Dat doen ze niet via de traditionele weg. Wel via social media (TikTok) en andere digitale tools. Zo werd bv. de app Spoke samen met Gen Z ontwikkeld. Spoke biedt deze generatie hyper-gepersonaliseerde mindfulness en zelftherapie via muziek. Of het Moodspace platform, dat laagdrempelige en betrouwbare info, tips, podcasts en zelfhulp biedt voor studenten om emotionele problemen het hoofd te bieden en (veer)krachtig te studeren.

Hoewel sociale media door Gen Z als hulpmiddel ingezet wordt, is het toch ook vaak (mede-)oorzaak van mentale problemen. De druk om altijd de ‘beste versie van jezelf’ te zijn op sociale media, is enorm. Slechts de helft van Gen Z voelt zich comfortabel om hun echte, ongefilterde zelf te tonen online (InSites Consulting, 2022).

***

Meer lezen?

Deloitte. (2022). Striving for balance, advocating for change. The Deloitte global 2022 Gen Z & Millenial survey.

EY. (2022). How is Gen Z reshaping societal normas across the globe? Gen Z International Research Report.

McKinsey. (2022). Addressing the unprecedented behaivoral-health challenges facing Generation Z.

InSites Consulting. (2022). Ready for the zoomers? Gen Z report: European edition.

Serie, C., Siongers, J. & Bradt, L. (2022). ’t Is wel geweest! Onderzoek en praktijk over jongeren onder druk. Leuven, Acco.

***

Deze blogpost is geschreven in het kader van het Howest onderzoeksproject GenZLab waarbij we op zoek gaan naar een methode die organisaties helpt inhaken op GenZ. Op de hoogte blijven van het project? 

Changemakers

Gen Z’s maken zich zorgen om hun toekomst: stress- en angstcijfers zijn hoger bij Gen Z’s dan bij andere generaties. Tegelijk leeft het optimistische geloof dat er weldegelijk mogelijkheden zijn om een betere wereld en toekomst te creëren. De grote werven die aangepakt moeten worden volgens Gen Z? De klimaatcrisis, genderongelijkheid, racisme en mentale (on)gezondheid.

“We can’t just continue living as if there was no tomorrow, because there is a tomorrow”, aldus Greta Thunberg. En Gen Z’s bouwen pragmatisch en met de nodige nuchterheid voort aan hun ‘tomorrow’. Ze leren van de fouten van voorgaande generaties (in wie ze overigens weinig vertrouwen hebben) en pakken proactief de klimaatcrisis, geopolitieke verschuivingen en socio-economische struggels aan.

Conscious consumers (soms)

Het vertrouwen van Gen Z in traditionele systemen en politieke en religieuze instituties en leiders daalt jaar na jaar. Meer dan ooit vertrouwt Gen Z individuen die dicht bij hen staan en/of aan wie ze zich kunnen spiegelen.

Van organisaties, merken en invloedrijke figuren eisen Gen Z’s dan ook dat zij hun steentje bijdragen aan die betere wereld. Zo verwacht 9 op 10 Gen Z’s van merken dat zij zich inzetten voor een betere wereld. Enkel winst voorop zetten of geen duidelijke positie innemen ten opzichte van maatschappelijke issues wordt afgestraft. Gedraagt een influencer, merk, werkgever of organisatie zich daarover niet transparant of authentiek genoeg, dan cancelt Gen Z ze onverbiddelijk.

Gen Z’s willen weten wie of wat achter een merknaam of organisatie schuilgaat en gaan in de mate van het mogelijke aankopen daarop afstemmen. Hun portemonnee is hun stem en bewust consumeren is belangrijk. Alhoewel… Bewust consumeren blijkt voor een deel van Gen Z geen optie. Ofwel door beperkte financiële mogelijkheden, ofwel door beperkt financieel zeggenschap, ofwel door (tijdelijke) onverschilligheid.

Waardegedreven cocreatie

Wat Gen Z’s sowieso wel doen is op zoek gaan naar merken, werkgevers en organisaties die hun eigen waarden weerspiegelen en onderschrijven. Gen Z wil gehoord worden. Ook van belang is dat Gen Z aangeeft actief betrokken te willen worden door individuen, organisaties en merken bij productontwikkeling, merkuitbouw, campagnes, etc.

Gen Z wants to be involved in the ideation and curation of culture-led participatory moments with the brands and people they care about.”

Carla Hendra (Ogilvy)

Een recente studie van Ogilvy toont dat 92% van Gen Z openstaat voor het geven van feedback tijdens een creatief process, productontwikkeling,… indien ze daarvoor een vorm van compensatie ontvangen. 44% wil ideeën geven voor productontwerpen. Het komt er dus op aan Gen Z toe te laten om off- en online mee te denken en mee vorm te geven aan de concepten, diensten, producten,… van morgen.

Activisme in hybride jasje

Voor heel wat Gen Z’s bleek de coronapandemie een opportuniteit om te leren, te reflecteren en prioriteiten te stellen. Naast de klimaatcrisis zetten de sociale ongelijkheid en politieke onverantwoordelijkheid die zij toen (en nog steeds) vaststelden deze generatie aan om verandering te bewerkstelligen. Met als gevolg een veelheid aan protesten onder leiding van Generatie Z. 

Generatie Z is bovendien de ‘we is me’ generatie. Een meer collectivistisch ingestelde generatie die streeft naar verandering en verbetering voor het collectief, voor de hele groep. Rond interesses, issues en onderwerpen die hen nauw aan het hart liggen ontstaan communities. Van grote publieke communities tot meer intieme nichecommunities. In deze communities draait alles om gedeelde visies, gedeelde doelen. Over wat de groep samen kan verwezenlijken.

Gen Z daagt met deze communities de status quo uit. Volgens eigen spelregels. De kracht van Gen Z activisme schuilt er namelijk in dat zij hun activisme zowel offline als online uiten en op een zeer pragmatische manier. Leden van communities kunnen via digitale weg uiterst eenvoudig, snel en efficiënt connecteren. Hyperconnecteren. Voor Gen Z vormen digitale platformen en sociale media een instrument om communities op te bouwen rond relevante topics en binnen deze communities connecties en gelijkgestemden te vinden. Ze kunnen vlot overweg met digitale creatieve tools die hen ondersteunt bij het ‘voicen’ van opinies, frustraties,…

“A typical Gen Zer is a self-driver who deeply cares about others, strives for a diverse community, is highly collaborative and social, values flexibility, relevance, authenticity and non-hierarchical leadership, and, while dismayed about inherited issues like climate change, has a pragmatic attitude about the work that has to be done to address those issues.”

Roberta KatZ (Stanford)

***

Meer lezen?

Edelman, The power of Gen Z, 2021

Ernst&Young, How business and education can help gen z reframe the future, 2021

Facebook, Generation Z, 2019

Insites Consulting, Ready for the Zoomers?, 2022

Ogilvy, For Gen Z brand is what you share, not what you sell, 2022

PewResearch, Climate engagement and activism, 26/05/2021

Stanford News, Gen Z are not ‘coddled’. They are highly collaborative, self-reliant and pragmatic, 03/01/2022

Wunderman Thompson, Gen Z Building a better normal, 2020

Zeno, Gen Z Trends and insights, 2022

***

Deze blogpost is geschreven in het kader van het Howest onderzoeksproject GenZLab waarbij we op zoek gaan naar een methode die organisaties helpt inhaken op GenZ. Op de hoogte blijven van het project? 

Gen Z, devices en media

Dat Gen Z’s digital natives zijn voor wie smartphones een levenslijn vormen naar informatie, entertainment en sociale contacten, dat is niet nieuw. Gen Z is uiterst geconnecteerd en plakt als het ware aan het scherm (zowel op school-, werk- als privévlak).

Over schermgebruik en nieuwsconsumptie verschijnen jaarlijks internationale en nationale studies, zelfs over de allerjongsten. Algemene tendensen? Gen Z spendeert steeds jonger steeds meer tijd voor een scherm, TikTok wint aan belang en jongeren vergaren steeds vaker nieuws via social media. Jeugdjournaal Karrewiet trok niet toevallig resoluut de TikTokkaart ten nadele van Instagram.

Gen Z nieuwsconsumptie

Nieuwsmerken experimenteren met nieuwe nieuwsformats. Zo versterkt The New York Times zijn gaming aanbod om meer abonnees te triggeren. En ESPN experimenteert met zogenaamde creator communities. Aan universiteiten en hogescholen wordt volop nagedacht over dergelijke nieuwe formats, in samenwerking met de industrie.

Maar er wordt ook nationaal en internationaal onderzoek gedaan naar motivaties en momenten waarop jongeren nieuws raadplegen om zo een beter aanbod uit te werken naar Gen Z toe. Bovendien ‘migreert’ Gen Z doorheen de dag van het ene naar het andere platform, wat een extra uitdaging vormt voor nieuwsmerken.

When it comes to attracting this tech-savvy demographic, meeting them where they are is key. [] Gen Z users are likely to be on various social media platforms, representing  [multiple] optimal times for news outlets to post content that will engage these readers. For example, twenty-somethings are more likely to be on Facebook (42 percent) in the morning than other apps, shifting to other social media platforms later in the day.

Waar is Gen Z naar op zoek op vlak van nieuwsconsumptie? Apps die feilloos en eenvoudig navigeerbaar werken. Video, hoewel ook tekst nog belangrijk blijft (want makkelijk te scannen). En af en toe een referentienieuwsmerk (een gevestigde waarde) dat ze digitaal kunnen raadplegen in het geval van een belangrijk nieuwsfeit. Jongeren blijven waarde hechten aan de traditionele nieuwskanalen en zeker de betrouwbaarheid van de door hen aangeboden content. Gen Z waardeert nieuwsdiensten die op elk moment relevant en bruikbaar zijn.

Young people have a very low threshold for apps that don’t provide a great experience, while they value services that are relevant and useful at all times.”

Wat nog? Gen Z is op zoek naar zichzelf! Gen Z ziet zichzelf graag enigszins weerspiegelt in het nieuws, met onder meer feiten en topics die hén aanbelangen. En vooral geen té negatieve of sensatiebeluste tone-of-voice. Ze zoeken eerder een mix van positief en negatief nieuws, van hard en zacht nieuws.

Gen Z wants to see themselves reflected in their news, and they want to feel acknowledged.

Influencers

Op de hoogte blijven doet Gen Z niet enkel via nieuwsapps of posts die nieuwsmerken op social media kanalen lanceren. Het nieuws dat influencers en peers delen vormt een belangrijke brok van de dagelijkse nieuwsconsumptie van Gen Z. En ja, Gen Z beseft dat influencers, fitfluencers, finfluencers en andere -fluencers een impact hebben op hun percepties, hun gedrag én hun zelfbeeld. Hoe groot die impact is, is voor Gen Z minder duidelijk. Net zoals Gen Z beseft dat fake news, privacy en data belangrijke zaken zijn, waar kritisch mee moet worden omgegaan, maar waarbij Gen Z’s toch regelmatig de bal misslaan.

Digital campfires

Last but not least… Gaat het over Gen Z, schermen en platformen? Dan is de link naar allerhande online communities en (game)werelden snel gelegd. Gen Z is massaal aanwezig op grote publieke sociale platformen, maar zoekt en vindt ook aardig de weg naar kleinere, intiemere contexten. Digital campfires, kleinere fora gebaseerd op specifieke niches of interesses, kenden een explosieve groei tijdens de pandemie. Denk aan events en niches in Roblox, Discord, Fortnite,… Gelijkgestemden delen er informatie en vinden elkaar in gedeelde interesses.

Ook merken vinden hun weg van de grote look-at-me netwerken naar branded digitale communities waar ze bijvoorbeeld ideeën uitwisselen en co-creëren met Gen Z creatievelingen, trendexperten, etc. Boeiend voor wie met Gen Z wil interageren…

***

Meer lezen?

Arteveldehogeschool, 7 nieuwsmomenten van Vlaamse jongeren, 2022

Arteveldehogeschool, SMI-Barometer, 2022

Arteveldehogeschool, Nieuwsbarometer, 2022

Apestaartjaren, De digitale leefwereld van kinderen en jongeren, 2022

GWI, Generation Z, 2022

Howest Fitfluencers, 2022

Mediawijs, Digimeter Rapport 2021, 2021

McKinsey, Where does Gen Z get their news?, 2022

News/Media Alliance, Gen Z report, Feb 15 2022

Ogilvy, For Gen Z brand is what you share, not what you sell, 2022

Reuters Institute, How younger generations consume their news differently, 2019

Reuters Institute, Digital News Report 2022, 2022

***

Deze blogpost is geschreven in het kader van het Howest onderzoeksproject GenZLab waarbij we op zoek gaan naar een methode die organisaties helpt inhaken op GenZ. Op de hoogte blijven van het project?