Zet onderzoekers uit twee labs samen, voeg er Gen Z’s aan toe en laat deze diverse groep cocreëren rond een concrete uitdaging… GenZLab test momenteel enkele cocreatie- en brainstormprocessen uit samen met interne partners. Deze keer waren de onderzoekers van NewZLab aan zet. Zij zoeken nieuwe formats om complexe nieuwsthema’s naar jongeren te brengen, al dan niet geruggesteund door technologische innovatie. Denk daarbij aan het gebruik van AR-filters, specifieke nieuwsformats en -kanalen op maat van Generatie Z, etc.

GenZLab testte deze keer 3 verschillende ‘cocreatieroutes’ om tot een veelheid aan creatieve oplossingen te komen. Bovenop de inzichten uit vorige sessies rond cocreatie vielen volgende 5 aspecten op:

  1. Nadenken rond complexe thema’s? Een korte introductie zonder al te veel toeters en bellen volstaat om Gen Z mee te krijgen. De framing van het complexe thema is van belang: de link met Gen Z of het belang van het thema voor Gen Z aantonen is cruciaal.
  2. Studenten met docenten of onderzoekers laten samenwerken kan prima, zolang docenten niet met eigen studenten in teams worden ingedeeld. Liever een onbekende docent…
  3. Hoe diverser de teams, hoe beter? Enkel Gen Z’s samenzetten die elkaar niet kennen of uit verschillende studierichtingen komen? Vooral jonge Gen Z’s voelen zich comfortabeler met een andere Gen Z die ze reeds kennen in het team.
  4. Teams van 3 functioneren, maar een vierde (of vijfde?) teamlid doet wonderen voor de groepsdynamiek.
  5. Nog steeds nood aan een inspirerende brainstormsoundtrack 🙂

Vers van de pers… NewZLab, een Howestonderzoeksgroep die werkt rond jongeren en nieuws, publiceert nieuwe inzichten rond de vraag “Hoe krijgen media in Vlaanderen Gen Z warm voor nieuws?” 

Het rapport geeft weer wat de onderzoekers leerden uit focusgroepen met jongeren uit heel Vlaanderen en interviews met nieuwsredacties. Een greep uit het exploratief onderzoek naar de relatie tussen Gen Z, nieuws en… augmented reality (AR) in nieuwscontent.

  1. Over het belang van representatie: jongeren willen jongeren zien en de meningen van andere jongeren horen of lezen. “Nieuws dat zich dichter bij mij situeert zou me sneller interesseren.” Bepaalde redacties hebben trouwens al geleerd om niet telkens ‘oudere experten’ te laten opdraven, maar ook jongere mensen met kennis over een topic aan bod te laten komen.
  2. Nieuws vindt mij… Jongeren gaan ervan uit dat als het écht belangrijk is, dat ze het dan wel zullen opvangen. De news finds me-perceptie: jongeren vertrouwen op hun peers om op de hoogte te blijven, maar ook op hun social media feed.
  3. Gen Z zijn digital natives, maar daarom niet noodzakelijk AR-savvy. “Technische problemen zijn afknappers als het gaat over de integratie van AR-technologie in nieuws. Van zodra een AR-filter te veel van de gebruiker vraagt dan haakt die (vaak gefrustreerd) af.” But it could work… “Ik vind het wel leuk omdat het eens wat anders is…”

Op zoek naar meer inzichten?

That’s a wrap! GenZLab test momenteel enkele brainstormprocessen uit samen met interne partners. Zo ging GenZLab met enkele DAE-onderzoekers van het project Proeftuin Media XR en 5G aan het werk rond XR-content en -toepassingen. Denk daarbij aan immersieve, realtime en interactieve ervaringen op maat van Generatie Z. In het najaar gaat GenZLab met externe partners aan de slag.  

Los van de creatieve oplossingen die de teams bedachten, zijn er ook learnings voor volgende brainstorm- en cocreatiesessies van GenZLab. 6 inzichten…

  1. Nadenken rond complexe technologie? Een korte intro met duidelijke illustraties of voorbeelden brengt een groep snel up-to-speed.
  2. Een duidelijke probleemdefinitie helpt de neuzen in dezelfde richting te draaien.
  3. Persona’s, you love them or you hate them, maar ze helpen een groep alvast om een probleem te concretiseren.
  4. Howest-studenten Journalistiek, Communicatie en Sport & Bewegen vormen samen met technologische profielen een prima mix als het aankomt op high-tech ideeën uitwerken voor Gen Z.
  5. Gen Z motiveren om mee te doen? De mogelijkheid aanbieden op via een brainstormsessie studiepunten te verzilveren (door de sessie te laten meetellen of inpassen in stages, schoolopdrachten,…) werkte alvast. De lunch en een klein presentje achteraf waren nice-to-haves, not must-haves.
  6. De eindpitches verdienen extra aandacht. Opnames vergemakkelijken duidelijke rapportage achteraf.
  7. Nood aan een brainstormsoundtrack 🙂