Vraag aan communitymanagers hoe ze een GenZ Research Community – een denktank met Gen Z’s – zouden opzetten en de gesprekken gaan alle kanten uit. Met het oog op de opzet van zo’n onderzoekscommunity binnen Howest selecteerden we een aantal elementen. Een selectie van 10 relevante inzichten uit 20+ interviews met communitymanagers en -experten over het opzetten van een denktank voor onderzoeksdoeleinden…

  1. Communities ontstaan rond een gemeenschappelijk doel, een gemeenschappelijke passie, een gemeenschappelijke frustratie,… Definieer helder de finaliteit van de (research) community en expliciteer dit naar Gen Z toe. Het bepaalt of een Gen Z al dan niet meestapt in je verhaal.

  2. Gen Z heeft voldoende andere opties, dus waarom zou een jongere zijn tijd en input in de betreffende GenZ Community investeren? Om na te denken over nieuwe diensten, producten, concepten,…? Toon dat de community een waardevolle en zinvolle optie is om tijd, ideeën, etc. aan te besteden. Afhankelijk van welke aspecten de jongere in kwestie motiveren kunnen alternatieve pistes bewandeld worden: van het visualiseren van de impact van de jongere tot financiële beloningen.

  3. Werk met beknopte challenges waarvoor communityleden zich kandidaat kunnen stellen (naargelang hun agenda, maar ook interesses). Koppel duidelijk een einde of deadline aan de opdracht of challenge zodat de Gen Z’er kan inschatten wat gevraagd wordt. Dit helpt ook om uitval te vermijden en cours de route. Geef binnen de community de optie om een challenge over te slaan en bij een volgende terug aan te sluiten.

  4. Geef Gen Z’s de nodige inspraak in de community. Op welke onderwerpen gaan ze werken? Met welke opdrachtgevers willen ze mee nadenken? Hoe kunnen ze eventueel zelf het voortouw nemen bij samenwerking met externen?

  5. Denk na over de combinatie offline + online. Ga er niet zomaar van uit dat Gen Z enkel online communities waardeert. Afhankelijk van de finaliteit van een community kunnen online (Facebook, WhatsApp,…) en offline componenten (inspiratieavond, funday,…) elkaar versterken.

  6. Hou het voor Gen Z informeel: je bent wie je bent, dus come as you are.

  7. Creëer een dedicated space want dit biedt houvast. Dit kan online, maar zeker ook offline, zoals op een campus.

  8. Zorg voor een communitygevoel: geef Gen Z het gevoel ik maak ergens deel van uit. You belong! Toon bijvoorbeeld met een video wat het betekent om deel uit te maken van de community. Werk met bepaalde rituelen of verdeel af en toe specifieke merchandising.

  9. Creëer een zekere trots bij Gen Z omtrent deze research community (“ik ga het op mijn CV zetten”) en faciliteer erkenning. Dit laatste kan door bijvoorbeeld afgewerkte opdrachten, resultaten uit brainstorm, etc. in de kijker te zetten. En dit zowel binnen als buiten de community. Ook het aanbieden van bijzondere ervaringen of kansen, bijvoorbeeld door het faciliteren van netwerkkansen, lijkt relevant.

  10. Geef – liefst veel – feedback en communiceer kort op de bal. Toon duidelijk wat wordt gedaan met de input van Gen Z. Welke ideeën worden later opgepakt, uitgewerkt,…? Wat was goed? Ps: Gen Z leest geen mails, socials en WhatsApp are the way to go.

Meer lezen rond communities?

Agrawal, R., Belong, 2018

Forbes, Community is in, 14.01.22

Ogilvy, For Gen Z brand is what you share, not what you sell, 2022

Spinks, S., The business of belonging, 2021

The Guardian, Meet the Gen Z brand whisperers, 22.04.23

GenZLab is de werktitel van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoeksproject (PWO) waarmee Howest tegemoet komt aan vragen uit het werkveld naar meer inzicht in ideeën, wensen en motivaties van jongeren. Tijdens het project bevragen onderzoekers zowel professionals die deze jongeren proberen bereiken en betrekken, als de Gen Z’s zelf. Wat opvalt? Zowel professionals als jongeren zelf plaatsen vraagtekens bij de term Generatie Z of Gen Z. To Gen Z or not to Gen Z?

Generatie wie?

De term Generatie Z is gekend, maar daarom niet alomtegenwoordig ingeburgerd in het werkveld. Termen zoals ‘zoomers’ of ‘digital natives’ of gewoonweg ‘jongeren’ worden minstens even vaak in de mond genomen. Bovendien wijzen professionals én Gen Z’s zelf op de wel erg uiteenlopende leeftijden en leefwerelden van Gen Z’s. Afhankelijk van de geraadpleegde bron, verwijst de term Generatie Z immers naar individuen geboren tussen 1995 en 2009. “We zeggen wel Gen Z, maar we focussen eigenlijk op de meerderjarige Gen Z’s omdat die vandaag meer koopkracht hebben”, aldus een bevraagde marketeer. “Het bevragen van minderjarige Gen Z’s is zoveel moeilijker, studies focussen vooral op 16+, meestal 18+”, aldus een geïnterviewde marktonderzoeker.

Wat bovendien uit eerste focusgroepen met Gen Z’s zelf naar voor komt, is dat de term Generatie Z een zodanig diverse groep omhelst, dat Gen Z’s zich soms moeilijk vereenzelvigen met de term. “Gen Z, dat is zowel iemand van 14 jaar die naar de middelbare school gaat als iemand van 21 die al werkt en een kind opvoedt. Nogal verschillend op het eerste zicht.”

Het einde van generationeel denken?

Over de zin en onzin van generationeel denken is al heel wat inkt gevloeid. Zowel auteurs als onderzoekscentra pikken gretig in op (het verklaren van) generationele verschillen. Denken in generaties geeft enerzijds een leidraad, een houvast. Anderzijds lijkt het soms erg op hokjesdenken: te beperkt om voldoende ruimte te geven aan de rijke diversiteit op zoveel verschillende vlakken die individuen kenmerkt. Zo wijst onder meer FutureKind op het einde van generationele marketing ten voordele van communities op basis van emotionele of culturele verbinding. Een perspectief dat ook Nele Pieters en Stefanie Duval in Community marketing omschrijven.

Socioloog Bobby Duffy (in de clip hieronder) probeert alvast uit te leggen hoe labels zoals boomer of millennial (mis)leiden, maar wijst ook op het nut van generationeel denken. “… because generations DO change society“. Wat Duffy onder meer aanhaalt: “The issues change but the gap between old and young stays the same. (…) Old and young ARE different on attitudes towards issues, but it is ALWAYS the case that the young are twice as likely to be comfortable with changing norms. Thinking today’s young are uniquely wrong or weird is a constant”.

Wie via interviews, focusgroepen of in bestaande studies op zoek gaat naar gemene delers, merkt inderdaad dat een reeks gemeenschappelijke kenmerken aan Generatie Z worden gelinkt vandaag (pragmatisch, inclusief, work/life masters, labeldoorbrekend,…). Wat niet uitsluit dat binnen deze zeer grote groep individuen heel wat verschillen bestaan, qua ervaringen, passies en interesses, etnische achtergrond, socio-economische situatie,.. Diversiteit die erkenning verdient. Stof tot nadenken…

Met het GenZLab willen we jongeren – GenZ’s – betrekken bij cocreatie rond diensten, producten en concepten voor de toekomst. Maar hoe activeer je jongeren om mee te stappen in zo’n verhaal? Why would Gen Z participate? Via interviews met marktonderzoekers en een beknopte kwantitatieve bevraging van 16- tot 21-jarigen (dus een subgroep van Gen Z) peilde GenZLab alvast naar de bereidheid van jongeren om deel te nemen aan (markt)onderzoek. Verdere kwalitatieve uitdieping (via focusgroepen) van de verkregen inzichten staat eveneens op het programma.

Hoe activeren marktonderzoekers Gen Z?

Wat marktonderzoekers deelden wordt – omwille van confidentialiteitsredenen – ingekort en samengevat als volgt:

  1. GenZ’s weten wat ze waard zijn en verwachten een substantiële financiële tegemoetkoming.
  2. Gaat het marktonderzoek over een topic dat hen boeit of wakker houdt, dan verloopt een onderzoek een pak vlotter en blijven jongeren langer geëngageerd.
  3. Om jongeren ‘vastgeklikt’ te houden zetten marktonderzoeksbureaus innovatieve (vaak digitale) technieken in. Van de vraagvormen tot de feedback die jongeren krijgen: nieuwe toepassingen worden via trial-and-error getest.

Wat zegt Gen Z zelf?

In een kwantitatieve bevraging van 16- tot 21-jarigen polste GenZLab naar de bereidheid van jongeren om aan specifieke onderzoekvormen deel te nemen (gaande van online focusgroepen tot het bijhouden van een dagboek in een app, van hackathons tot product reviews,…). Volgende zaken vallen op:

  1. Aan welk soort onderzoek namen jongeren het voorbije jaar het meest deel?
    Het invullen van online vragenlijsten steekt er met kop en schouders bovenuit, gevolgd door het beantwoorden van enkele vragen in een app. Daarna volgen op een min of meer gedeelde derde plaats focusgroepen, hackathons en brainstormsessies.
  2. Aan welk soort onderzoek zouden jongeren in de nabije toekomst deelnemen?
    Niet verwonderlijk: online vragenlijsten invullen. Producten testen en producten beoordelen spreekt jongeren eveneens aan, net als het eenmalig beantwoorden van vragen via een app.
    Wat hen absoluut minder aanspreekt? Op meer regelmatige basis vragen beantwoorden, foto’s uploaden, een dagboek bijhouden,… Ook telefonisch vragen beantwoorden is niet populair.
  3. Wat zou hen motiveren om deel te nemen aan onderzoek?
    Rekening houdende met de inzichten rond activatie uit de literatuur polste GenZLab naar concrete opties om jongeren te motiveren om deel te nemen aan onderzoek (zoals ‘je vrienden doen ook mee’, ‘je kan er persoonlijk iets uit leren’, ‘je leert nieuwe mensen kennen’, ‘je krijgt een kortingsbon’,…).
    De optie om punten te verzilveren voor school/studies motiveert deze jongeren in het middelbaar en hoger onderwijs heel duidelijk, net als het aanbieden van een financiële beloning. Extrinsieke motivatoren dus. Het feit dat het onderzoek door een vriend of familielid wordt georganiseerd (vb in het kader van een eindwerk) triggert jongeren eveneens om deel te nemen. Ook onderzoek dat als een leuke challenge met vrienden wordt voorgesteld spreekt aan.
    Wat trekt de bevraagde jongeren niet over de streep? Het feit dat onderzoek in de vorm van een game wordt voorgesteld motiveert hen in eerste instantie niet bijzonder om mee te doen. Ook het delen van onderzoeksresultaten na het onderzoek maakt weinig uit.

Sidenote: Gen Z is divers en niet elke jongere wordt op eenzelfde manier gemotiveerd om deel te nemen aan onderzoek. Een verdere opsplitsing naar welke type jongere op welke manier (al dan niet) getriggerd wordt is daarom relevant. Check ter inspiratie alvast de GenZ persona’s.